torstai 31. toukokuuta 2018

Lukemisen tukemista - ohjaajan roolista lisää


Monen vuoden kokemuksella voi sanoa, että kirjallisuuden tuntemus oli se sitten lasten- ja nuortenkirjallisuutta tai aikuisten kirjallisuutta, on aina eduksi ja avukusi tässä toiminnassa.

Yhdysvalatalaisessa R.E.A.D. ® -koulutuksessa pannaan paljon painoa myös sille, että ohjaaja tuntee ja tunnistaa erilaisia oppimisvaikeuksia.Työssä onn tärkeää tunnistaa erilaisia tekstityyppejä ja -lajeja, joita on erityisen  helppo lukea tai vaikeampaa lukea ja hahmottaa. On olemassa monenlaisia hankaluuksia, hahmotusongelmia ja lukemisen esteitä, joissa koira-avusteinen lukemisen tukeminen voi auttaa käsittelemään.

On hyvin rikastuttavaa oppia ja tietää millaisilla apuvälineillä voisi olla mahdollista helpottaa lukijan lukemista. Koira ei paranna tai poista itse ongelmaa, mutta hyvä ja kannustava  ohjaaja voi helpottaa sen kanssa elämistä.

Suomessa on vallalla käytäntö, jossa ohjaajalla ei ole tällaista roolia. Meillä ohjaaja on läsnä vain koiraa varten ja turvaamassa koiran ja lukijan lukuhetkeä, ettei mitään ei-toivottua tapahtuisi. Varsinainen lukemisen tukemisen työ on näin ollen jätetty muiden ammattilaisten hoitoon.
Tämä voi olla kirjastolaiselle tai luokanopettajalle, joka on lukukoiraohjaaja, hyvin vaikeaa. Mieli tekisi puuttua ja opastaa kesken lukemisen. Nämä roolit on kuitenkin asetettava narikkaan lukusession kestäessä ja vasta lukemisen päätyttyä voi ajatella ottaa puheeksi kautta rantain tekstin hankaluudet.

Itse lukemistilanteessa ei R.E.A.D ® ohjaajakaan puutu lukutilanteeseen vaan lukija saa rauhassa lukea omaan tahtiin koiran tai ihmisen korjaamatta tai reagoimatta takelteluun tms.
Lukutilanteen jälkeen ohjaaja kuitenkin palauttaa lukijan mieleen välillisesti koiran avulla, mitä lukija luki tai mitä hankala sana tarkoitti.
” Emma-koira tässä mietti, että mitä siinä tarinassa oikein tapahtui ja kuka sai sen juuston. Osaatko sinä auttaa?”

Erilaisin opiimisen tukivälineisiin ja apuvälineisiin voit tutustua Erilaisten oppijoiden liiton sivuilla www.erilaistenoppiojidenliitto.fi ja Helsingin seudun erilasten oppijoiden HERO sivuila  www.lukihero.fi sekä Nilo Mäki instituutin sivuilta www.nmi.fi
©Pedadoggi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti