Monen vuoden kokemuksella voi sanoa,
että kirjallisuuden tuntemus oli se sitten lasten- ja nuortenkirjallisuutta tai
aikuisten kirjallisuutta, on aina eduksi ja avukusi tässä toiminnassa.
Yhdysvalatalaisessa R.E.A.D. ® -koulutuksessa pannaan paljon
painoa myös sille, että ohjaaja tuntee ja tunnistaa erilaisia
oppimisvaikeuksia.Työssä onn tärkeää tunnistaa erilaisia tekstityyppejä ja -lajeja, joita on erityisen helppo lukea tai vaikeampaa lukea ja hahmottaa. On olemassa monenlaisia
hankaluuksia, hahmotusongelmia ja lukemisen esteitä, joissa koira-avusteinen
lukemisen tukeminen voi auttaa käsittelemään.
On hyvin rikastuttavaa oppia ja tietää millaisilla
apuvälineillä voisi olla mahdollista helpottaa lukijan lukemista. Koira ei
paranna tai poista itse ongelmaa, mutta hyvä ja kannustava ohjaaja voi helpottaa sen kanssa
elämistä.
Suomessa on vallalla käytäntö, jossa ohjaajalla ei ole
tällaista roolia. Meillä ohjaaja on läsnä vain koiraa varten ja turvaamassa koiran ja
lukijan lukuhetkeä, ettei mitään ei-toivottua tapahtuisi. Varsinainen lukemisen
tukemisen työ on näin ollen jätetty muiden ammattilaisten hoitoon.
Tämä voi olla kirjastolaiselle tai luokanopettajalle, joka on lukukoiraohjaaja, hyvin vaikeaa. Mieli tekisi puuttua ja opastaa kesken lukemisen. Nämä roolit on kuitenkin asetettava narikkaan lukusession kestäessä ja vasta lukemisen päätyttyä voi ajatella ottaa puheeksi kautta rantain tekstin hankaluudet.
Itse lukemistilanteessa ei R.E.A.D ® ohjaajakaan puutu
lukutilanteeseen vaan lukija saa rauhassa lukea omaan tahtiin koiran tai
ihmisen korjaamatta tai reagoimatta takelteluun tms.
Lukutilanteen jälkeen ohjaaja kuitenkin palauttaa lukijan
mieleen välillisesti koiran avulla, mitä lukija luki tai mitä hankala sana
tarkoitti.
” Emma-koira tässä mietti, että mitä siinä tarinassa oikein
tapahtui ja kuka sai sen juuston. Osaatko sinä auttaa?”
Erilaisin opiimisen tukivälineisiin ja apuvälineisiin voit
tutustua Erilaisten oppijoiden liiton sivuilla www.erilaistenoppiojidenliitto.fi
ja Helsingin seudun erilasten oppijoiden HERO sivuila www.lukihero.fi
sekä Nilo Mäki instituutin sivuilta www.nmi.fi
©Pedadoggi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti